Karlovarská vyjížďka

Tip poskytl biker z Karlovarska. Takže samozřejmě jeho tip se týká okolí, které důvěrně zná… Okolí Karlových Varů nabízí pro výlety s bikem netušené možnosti. Trasa, kterou vám chceme nabídnout, vede po náročnějších terénech s lesními cestami nebo pěšinami s pevným povrchem, zpravidla s dobře provedeným turistickým značením. Záměrně se vyhýbá silničnímu provozu a až na pár míst vede lesy. Záleží jen na vaší vyježděnosti a volbě, jak dlouhou a obtížnou část si z cesty zvolíte. Takže vydejte se na jízdu s námi: EVROPSKÝ DVŮR – SVATOŠSKÉ SKÁLY -ZDEMYŠL – OBTEČ – LINHART – EVROPSKÝ DVŮR.

Začínáme v Karlových Varech na lesní cestě za restaurací Evropský Dvůr a se sportovní halou Lokomotivy a s hlídaným parkovištěm. Jedeme po zelené značce, a mírně stoupáme po severozápadních svazích lázeňskými lesy nad Tuhnice k Doubí. Sjezd z lesa do Doubí kolem železniční zastávky je prvním testem vašich brzd. V Doubí se od hotelu Prima (dříve Beseda) dáme po modré značce pod SOS vesničkou, a dále přes pole alejí k okraji lesa. Jím projedeme do sevřeného údolí řeky Ohře. V místě, kde se pěšina napojí na asfaltovou cestu, je lepší nepokoušet osud, ale bezpečnější bude opustit sedlo a sejít na silnici. Další trasa nás vede údolím proti proudu Ohře na Svatošské Skály. Po lávce, která je zavěšená na lanech, se „pře-soukáme“ trochu dobrodružně na levý břeh Ohře, ale zato nádhera údolí nadchne každého. Přes silniční most se dostaneme v Lokti na pravý břeh Ohře před porcelánku Epiag. Za mostem zatočíme doleva do Tovární ulice, z ní jedeme kolem Nočního klubu vzhůru do strání Kozích hřbetů. Přijde chvíle, kdy právě zde bude nutno překonat pokušení zastavit se, ale naopak vyzkoušet v pedálech svého miláčka zdatnost. A věřte, že stoupání, vedoucí zprvu zářezem, důkladně prověří všechny vaše nejlehčí převody. Pokud se samozřejmě trochu alibisticky nerozhodnete svého bika tlačit. Posléze se vám před očima objeví žluté značení, které je dobře opustit po lesní cestě, která uhýbá doleva a vede k samotě Zdemyšl (jinak i Kozí hory), která leží v sedle pod Loketským vrchem. Další cesta nás zavede po příkře stoupající cestě, a poté rovince s krátkým sjezdem, na výrazné rozcestí v západních svazích kopce Koule. Z rozcestí se dáme doprava po stoupající cestě s dobrým povrchem, kterou několikrát přetne žlutá. Tento snadnější úsek nás zavede na další výrazné rozcestí, které je na hraně zdolaného svahu. Odtud jedeme doleva přes Vřesoviště směrem na východ, až na křižovatku s dobrou lesní cestou, po které vede zelená. Vydáme se po ní vlevo a odjedeme k hájovně Bor. Od hájovny se z prvního rozcestí spustíme doprava sjezdem do Cihelen. V Cihelnách nás trasa přehoupne nejprve přes železniční trať, přes řeku Teplá a silnici E 49 se po žluté značce dostaneme přímo do lesa. Na pole před Stanovicemi stoupáme zpočátku strmě, ale pak mírněji. Před Stanovicemi se dáme doleva po cestě vedoucí na okraj lesa. Z něj odbočíme vlevo po cestě traverzující kopec Obteč. Travers končí v příkré stráni nad hrází sjezdem po pěšinách, vedoucích na silniční most Lomnického potoka u soutoku s řekou Teplá. A znovu musíme přes řeku. Přes Teplou se dostaneme na levý břeh k motorestu. A znovu ze silnice odbočíme vlevo do strmé stráně. Lesem stoupající lázeňská cesta nás dovede k rozcestí s chatou U obrazu. Stoupání kolem vodárny je tvrdé – tam je to skutečně na nejlehčí převody. Převýšení končí nad zříceninou kostela Sv. Linhart jakýmsi plochým hřebenem. Z něj se posléze po lesní cestě dostaneme až k Fibichově chatě u hájovny Diana, a od ní Rohanovou stezkou do sedla pod Rohanovým křížem. Odtud je nejlépe dát se doleva sjezdem po Lesmistrově cestě kolem bývalé vodárny až k Evropskému Dvoru. Zde trasa končí.

karlovarska-vyjizdka

Trasa je dlouhá asi 42 km, dá se projet za 3 až 4 hodiny, součet převýšení je okolo 600 metrů, z toho spojité z břehu Ohře u Lokte na Vřesoviště 300 m, z Cihelen na pole před Stanovicemi 120 m. od soutoku Teplé s Lomnickým potokem k chatě U obrazu 140 m. Doporučená mapa – Edice klubu českých turistů. Krušné hory č.4 v měřítku 1:50 000.

• Do Doubí: Tento úsek zaujme rozhledy z vyhlídky u chaty Na skalce k hřebenům Krušných Hor, na Starou Roli a dostihové závodiště Dvory. Později i na bývalý vulkanický útvar Suk nad Tašovicemi a na Chodov.
  • Údolí Ohře: Od restaurace ve Svatošských skalách je v sezóně možno sledovat horolezce nebo vodáky. Informace o skalách jsou na tabulích. Rozhled po okolí ze Zámku nemá chybu. V létě je ke spatření i pozoruhodná květena. Před odbočkou k samotě Vildenava vyvěrá z hlubokého vrtu studená minerálka, o kousek dále je u cesty ústí zachovalé štoly. V sezóně je možnost občerstvení v areálu tábořiště před Loktem.
  • Koule: Odtud vede úniková cesta traverzem po severních svazích Koule, která končí sjezdem do Svatošských skal a která nabízí nádherné pohledy z ptačí perspektivy na Ohři, přes celé údolí a na panoráma hor od Kraslic až po Klínovec.
  • Cihelny: Zde je možno z trasy odbočit, a po plzeňské silnici E 49 se vrátit do Varů.
  • Do Cihelen: Pro milovníky sjezdů je zde lahůdka – svážné na dříví vedoucí k vodárnám, odkud pak snadno do Cihelen. Dostanete se na ně z hřebenovky před Jelením vrchem doprava do lesa, ve stráni jsou skalky, ale jen pro vyježděné borce.
  • Obleč: Zaujmou výhledy do údolí Teplé, na hladinu vodní nádrže s přehradou Březová, na panoráma lázeňských lesů s Doubskou horou.

Na závěr nezbývá než vám popřát dobré počasí, jízdu bez defektů a zranění. (A ještě něco: myslete i na ty, co po vás pojedou o nějaký ten rok později, a nenechávejte za sebou odpadky.)

Ohodnoťte článek:

nic mocujdedobrépoutavéskvělé (Zatím žádná hodnocení.)

Autor: Dan

Zakládající člen a webmaster A.M.bike, autor tohoto webu. Chorý mozek, pachatel tratí. Ve volném čase se kromě cyklistiky věnuji programování internetových aplikací v jazyce HTML, CSS, PHP, MySQL a Javascript. Pracuji jako designér a modelér porcelánu.